2023: die Zauberflöte

edit

By

Een van de meest geliefde opera’s krijgt na 19 jaar een nieuwe enscenering bij de Met: een gedurfde visie van de vermaarde Engelse regisseur Simon McBurney, volgens The Wall Street Journal “de beste productie van Mozarts opera waarvan ik ooit getuige ben geweest.”
Nathalie Stutzmann dirigeert het orkest van de Met, met een verhoogde orkestbak om de musici zichtbaar te maken voor het publiek en interactie met de cast mogelijk te maken. In zijn regiedebuut bij de Met pakt McBurney uit met een arsenaal aan zwierige theatrale gebaren, waaronder projecties, geluidseffecten en acrobatiek, die een waardige tegenhanger vormen van het spektakel en drama van Mozarts fabel.
Die Zauberflöte is een van Mozarts beroemdste werken en een van de meest geliefde van het gehele operarepertoire. Generaties toeschouwers zijn in de ban geraakt van de melodieën en avonturen van Papageno, de Koningin van de Nacht, Tamino en Pamina.
“Der Hölle Rache” is een aria die in de tweede akte van Mozarts opera wordt gezongen door de Koningin van de Nacht, een rol voor een coloratuursopraan. Deze aria is een weergave van een vlaag van wraakzuchtige woede, waarin de Koningin van de Nacht een mes in de hand van haar dochter Pamina duwt en haar aanspoort om Sarastro, de rivaal van de Koningin, te vermoorden, anders zal zij Pamina verstoten en vervloeken.
De gedenkwaardige staccatonoten in het allerhoogste register, het hoge tempo en de dreigende grandeur maken “Der Hölle Rache” een van de beroemdste aria’s van het hele operarepertoire.

comments

comments for this post are closed