POPE’S EXORCIST (THE)

edit

By Chakalol

Het is 1987 na Jezus Christus en het Vaticaan zit midden in een crisis. Aan de ene kant proberen jonge machtsgeile prelaten – meer type Madonna dan Franciscus van Assisi – het stoffige imago van de Kerk op te vijzelen door posten als die van pater Gabriele Amorth, de officiële exorcist van het Vaticaan, te downgraden. Niet glamour genoeg, volgens hen… Aan de andere kant hebben we de paus, die in zijn oneindige wijsheid beseft dat het Goede niet kan bestaan zonder het Kwade. Hij besluit zijn huurling naar Spanje te sturen om het vreemde geval te bestuderen van een kind dat lijdt aan een kwaal die ietsje hardnekkiger lijkt dan een simpele keelontsteking. Eenmaal terplekke ontdekt pater Amorth een oude abdij die omgevormd gaat worden tot hotel en een uitermate onbeschoft kind. Niets dat Amorth nog niet heeft gezien. Drie Latijnse beledigingen en een omgekeerd kruisbeeld maken geen indruk op hem. Maar hij gaat snel ontdekken dat zijn tegenstander geen tweederangsdemoon is en dat het Vaticaan een niet-zo-katholiek geheim al sinds de Inquisitie in de doofpot houdt. Hoezo, niet glamour genoeg?

Het perfecte voorbeeld van een BIFFF-voorstelling? Een scenario geïnspireerd op het werk van de beruchte pater Gabriele Amorth – meer dan 50.000 duivelsuitdrijvingen op zijn naam en onderwerp van een documentaire van William Friedkin in 2017 -, Julius Avery (OVERLORD) in het regisseursstoeltje, Franco Nero (DJANGO UNCHAINED) als de paus en Russell Crowe, absoluut fenomenaal in de hoofdrol! Een kathedraal van old school huiverplezier met een paar romige vleugjes THE DA VINCI CODE en een zegen voor al onze trouwe BIFFF-volgelingen.

comments

comments for this post are closed